torstai 28. elokuuta 2008

Silmälaseja ostamassa

Lapsena äiti vei minut ostamaan silmälasit lähimmästä kaupasta. Teini-iässä kävin ostoksilla Keskusoptiikassa, josta siis myöhemmin tuli Keops. Olen ollut vuosia tyytyväinen asiakas, ostanut hirveän kalliit linssit ja vielä kalliimmat, yleensä vähän erikoisemmat kehykset.

Tuli monen vuoden jälkeen tarve uusia silmälasit ja en halunnut käydä ostoksilla Helsingissä asti. Selailin vähän werkkoa ja valitsin lähimmän Silmäaseman, joka on Lahdessa Launeen Prismassa. Silmälääkärin vastaanotto oli miellyttävä kokemus, nuori ja osaava lääkäri, mutta kehyksiä valikoidessa palvelu ei ollut ihan odottamaani. Ensimmäisenä minulle esiteltiin halvimman hintaluokan kehykset, jotka eivät miellyttäneet silmää ja olivat vielä isoon päähäni liian kapeita. Pyysin näyttämään vaihtoehtoja ja kuvasin sanallisesti mitä haluan: vähän edellisten lasieni näköiset ja ei mitään keltaiseen vivahtavaa värisävyä. Olen niin vahvasti likinäköinen, että joudun luottamaan ulkopuoliseen mielipiteeseen sovituksessa ellen ole tuonut omaa makutuomaria mukana. Liikkeen edustaja tyylikkäistä omista laseistaan huolimatta ei uskaltanut suositella mitään erityisen vahvasti. Sattumalta käteeni osuivat omituinen sameanvihertävä Diorin malli, ja likinäköisen tihrusteluni päätteeksi, totesin sen sopivan ja tuntuvan omalta. Hinta ei yllättänyt; kalleimmat siihen asti sovittamistani ja liki puolitoistakertaiset muihin kehyksiin verrattuna. Näin minulle on käynyt ennenkin, kallis maku tai jotain.

Vöri oli kelvollinen, mutta kysyin uteliaisuuttani, olisiko muita vaihtoehtoja ja verkosta löytyikin soman inha, samean marjapuuronvärinen kehys. Halusin tilata myös tämän kehyksen sovitettavaksi ja vertailtavaksi, linssithän voisi laittaa samantien tilaukseen ja vaikka työn alle. kehyshän olisi sama joka tapauksessa. Sivusta vanhempi myymälän edustaja totesi, että se sitten maksaa postikulujen hinnan n. 7 euroa. Minua palveleva nuorempi henkilö oli paremmin tilanteen tasalla ja vastasi, ettei taida olla enää siitä kiinni. Minulle luvattiin soittaa kehysten saavuttua, jotta pääsisin sovittamaan toistakin mallia.

Kaksi ja puoli viikkoa odotettuani soitin itse liikkeeseen ja kysyin asiasta. En tunnistanut puhelimeen vastannutta liikkeen edustajaa, mutta hän sanoi tällaisen erikoistilauksen kestävän viikkoja ja lupasi palata asiaan. En itse ottanut paluuviestiä vastaan, mutta liikkestä soitettiin tukkurille ja kuulemma saisin puolentoista viikon odottelun jälkeen kehykset sovitettavaksi, jonka jälkeen linssit voisi kiinnittää. Vertailun vuoksi soitin Keopsille ja kysyin miten nopeasti asia heillä hoituisi. Kehysten tilaus ja toimitus onnistuisi parissa päiväsä ja linssien työ alle kahdessa viikossa.

Siis... olen nyt jo odottanut kaksi ja puoli viikkoa, odotan pelkkiä sovituskehyksiä vielä puolitoista viikkoa ja sitten vielä odotan linssien kiinnitystyön verran. Luulen, että ensi kerralla ostan kehykseni taas Keopsilta.

Lisäyksenä vielä (28.8.), soitin ja varmistin tänään, että kehysten tilaus siis vasta tehtiin eilen eli edellinen tilaus werkosta ei edes ollut mennyt perille. Linssitkin tilattiin vasta tänään, vaikka sanoin jo 11.8. että linssithän voi tilata odottamaan tai ehkä jopa työstää, kun kehysmalli on jo valittu.

Lisäys (30.8.): Liike otti vielä yhteyttä ja sovitteli asiaa. Anteeksi on pyydetty, annettu ja olen tyytyväinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti